tor, dec 12, 2024

Det råder ingen tvekan om att det som företagsägare är många utgifter att ta i betraktning. En av dem är marknadsföring. Som företag har du i dag möjlighet att välja mellan flera olika typer av marknadsföring. Priset för att marknadsföra företaget varierar dock kraftigt beroende på vilket medium du väljer. Visst vore det häftigt med TV-reklam i bästa sändningstid men de flesta småföretagare har inte en miljonbudget. I vissa tillfällen kan kanske en tidningsannons inför vårens stora mässa vara nog. Många nystartade företag väljer dumt nog att spara på marknadsföringen. Som om deras närvaro på nätet räcker för att kunderna ska hitta dit. Sanningen är att om du inte marknadsför ditt nya företag så kommer kunderna inte veta om att ni existerar.

 

Kombinera traditionell marknadsföring med online

Traditionell marknadsföring med tidningsannoncer och utomhusskyltar är ett dyrt nöje. Och inte heller särskilt effektiva i många fall. Därför bör du som företagsägare överväger att leta efter alternativa lösningar som kan hjälpa dig att öka försäljningen. Ett riktigt bra alternativ är online marknadsföring med exempelvis bannerreklam på webbplatser.

Att kombinera online- och offlinemarknadsföring är klart att rekommendera, men kan samtidigt innebära en väldigt hög kostnad. När man pratar om traditionell marknadsföring tänker de flesta att det kostar multum. Det behöver dock inte vara jättedyrt. Traditionell marknadsföring kan också vara en snäppramar där företaget presenteras. Det kan också vara ett klistermärken med företagets logo och en slogan som förklarar vad företaget gör.

 

Populärt med giveaways

Klistermärken är smidiga eftersom de kan delas ut eller sättas upp synligt på offentliga platser. Alla typer av presenter i företagets färger och med logo på är populära att ge bort på exempelvis mässor eller andra typer av event. Allt från pennor och karameller till mobilskal och powerbanks.

Det kan vara riktigt svårt att uppskatta hur mycket pengar som ska läggas på företagets marknadsföringsbudget. Det viktigaste för ditt företag är dock att du säljer och det kan du bara göra när kunderna vet om att ni finns. Kom därför ihåg att öronmärka pengar till nästa års marknadsföringsbudget.

img advertisement